Drive - Recenzia

Drive

IMDB 8.6
CSFD 83%

TRAILER
SPOT

Je to jednoduchý príbeh, v ktorom ako ústredná postava vystupuje vodič - kaskadér, ktorý si po večeroch privyrába ako šofér zločincov, ktorí potrebujú rýchlo utiecť z miesta činu. Zapletá sa do romantického vzťahu so susedkou, ktorej prichádza muž z väzenia a s ním aj ďalšia práca pre šoféra. Tá sa však nečakane komplikuje..

Stačí. Toto som vám ochotný povedať o príbehu. Som zástancom toho názoru, že film Drive si užijete na maximum vtedy, keď o ňom dopredu nebudete veľa vedieť. Jednoducho sa spoľahnite na buzz, ktorý sa okolo tohto nezvyčajného filmu šíri. Je pravda, že podobný príbeh sme mohli vidieť už viackrát, ale v tomto prípade je zabalený do unikátneho formátu.

Réžia Nicolasa Windinga Refna (ocenená zlatou palmou na festivale v Cannes) je ukážkou dokonale vyzretého remesla. Neprekvapilo by ma, keby za toto dielo získa Oscara. Snímka totiž vyvoláva veľmi širokú škálu pocitov, či už ide o pomalé zbližovanie / "namotávanie sa" ústrednej dvojice, pri ktorej som bol dojatý a usmieval sa viac ako zvyčajne pri nejakých romantických filmoch alebo automobilové naháňačky (ktorých ale vo filme nie je veľa), ktoré som sledoval so zatajeným dychom. Film zaujme aj netypickými scénami, pri ktorých sa kamera neotáča hneď smerom od násilného diania. Naozaj, je tu prekvapivo veľké množstvo násilia a detailných záberov, ktoré však neoddeliteľne dotvárajú celú atmosféru filmu.

Dlhé zábery, postavy, ktoré sa na seba len tak pozerajú a usmievajú by mohli v iných filmoch pripadať divákovi zbytočne nudné, ale v tomto prípade slúžia účelu a dotvárajú celkový dej. Divák má tak čas na zoznámenie, v mnohých prípadoch sa dokáže stotožniť s postavami a hlavne si dotvára pocity a myšlienky, ktoré sa pravdepodobne odohrávajú v ich mysliach.

Mal som pocit, že každá scéna, bola stvorená ľuďmi, ktorí milujú svoju prácu, geniálne zvolili hudbu a múdro povyberali správnych hercov. Vynikajúci Ryan Gosling stvárnil hlavnú postavu, ktorá ostáva počas celého deja bez mena. Je to tajomný "driver", o ktorom neviete odkiaľ prišiel a kam má namierené. V jednej chvíli je sebavedomý a kľudný, v druhej nervózny a pútavo ľudský.

V situáciách, pri ktorých by Bruce Willis likvidujúc svojich protivníkov len nadvihoval obočie a sypal hlášku za hláškou, sa “driver” správa ako reálny človek, ktorý robí čo musí, ale vo vnútri prežíva boj a strach. A toto všetko mu žerete, pekne z podnosu počas celého filmu.

Výber vedľajších postáv už len hrubo podčiarkuje skvelý čuch režiséra. Nájdete tu kopec dobrých hercov ako: Carey Mulligan, Bryan Cranston, Ron Perlman a Albert Brooks, ktorý sa zatiaľ pohyboval iba v komickejších vodách, nachádza v tomto filme prekvapivo úplne nové originálne využitie.

Drive je jednoducho film aký tu už dávno nebol!

Ako som už napísal, pred návštevou kina je dobré mať čo najmenej informácii, aby ste sa mohli úplne oddať strhujúcej atmosfére. Film vás pohltí, rozžuje a potom vypľuje.

Ja si ho určite doprajem v kine ešte raz, niekedy v najbližšom čase.